آموزش طراحی طلا و جواهر

طراحی طلا و جواهر:

طراحی طلا و جواهر به عنوان یکی از قدیمی ترین ، گسترده ترین و پرکاربردترین انواع طراحی و تولیدات دست بشر شناخته می شود .در گذشته این رشته را بخشی از صنایع دستی معرفی می کردند و هم اکنون نیز این رشته در ایران بصورت دانشگاهی وجود ندارد و به عنوان یک کارگاه جنبی از بخش فلز رشته ی صنایع دستی تدریس می شود. در حالی که تولیدات این تخصص توسط هنرمندان تجسمی مانند مجسمه سازان و طراحانی که با صنعت ساخت و ریخته گری آشنایی داشته اند تحول یافته .

طراحی طلا و جواهر - کاشانه هنر
طراحی طلا و جواهر

در این رشته لزوم روز آوری سریع در طرحها و تجهیزات تولید ، همیشه به عنوان یک چالش بر سر راه طراحان این رشته بوده است . از عوامل موفقیت در این رشته می توان به نوآوری در طرح ، ارائه ی طرحهای فنی قابل اجرا و شناخت گرایشات بازار اشاره کرد .

 

طراحی طلا و جواهر - کاشانه هنر
طراحی طلا وجواهر

در ایران برای برنامه ریزی در دوره های آموزشی طراحی طلا و جواهر تلاشهای بسیاری صورت نگرفته است .

می توان اعلام نمود هیچگونه نظام جامع و کاملی برای این رشته تا به حال پیشنهاد نشده و تنها اساتید به صورت متفرقه بر اساس تجارب شخصی دست به پرورش هنرجو می زنند . کاشانه هنر برای این منظور تلاش نموده با بررسی مهمترین الزامات این تخصص برای ارائه ی طرح به بازار طلا و جواهر مجموعه ی دروس آموزشی را تدوین نماید تا افراد علاقه مند با طی کردن آن برای ورود به بازار کار چیزی جز تجربه در این حرفه نیاز نداشته باشند .

 

طراحی طلا و جواهر - کاشانه هنر
طراحی طلا وجواهر
دوره طراحی طلا و جواهر : طول دوره 222ساعت
طراحی پایه1 :
اصول دیزاین در فرم 1:

شناخت عناصر اولیه ( نقطه ، خط ، شکل ، جهت ، بافت ، حرکت و … ) نمادپردازی ، انتزاع ، کنتراست و هارمونی ، ترکیب بندی و …

ارزیابی کتبی و ارائه نهایی.

آشنایی با نقوش ایرانی اسلامی  ( اسلیمی ، ختایی ، جانوری ، انسانی ، هندسی ، انتزاعی و کتیبه ) ، درک مفاهیم نمادین نقوش ، رابطه بین نقش ، فرم و مفهوم در هنرهای صناعی ایران

ارزیابی کتبی

تاریخچه ی طراحی طلا:

آشنایی هنرجو با تاریخچه طراحی زیور آلات ایران و جهان در دوره های تاریخی مختلف ، شناخت نقوش ، تکنیک ها ، متریال ها ، کاربردها ، خصوصیات و ویژگی های سبک های مختلف

ارزیابی کتبی

تیترهای کلی سرفصل های ترم 2
طراحی پایه2

شناخت پرسپکتیو ، رسم سه نما و درک جهان سه بعدی ، افزایش توان هنرجو در مقوله های اندازه زنی های دقیق ، رعایت استاندارد های جزئی و ارائه طرح های دقیق و فنی از طرح اولیه

ارزیابی عملی:

اصول طراحی زیور آلات ، شناخت آناتومی ، بسط دادن ایده های اولیه ، درک نقش و فرم از زوایای مختلف ، طراحی فرم های پیچیده و ترکیبی ، تجزیه فرم های پیچیده به اجزاء کوچک تر ، استحکام بخشی به خطوط و …

اصول دیزاین در فرم 2 :

بسط و گسترش ایده ها ، طراحی طرح های پیچیده زیور آلات ، آشنایی با رنگ و استفاده از آن در ارائه نهایی طرح

ارائه نهایی

ماتریکس 1 :

آشنایی با محیط نرم افزار و دستورات پرکاربرد ، رسم دو بعدی ، استفاده از دستورات در ایجاد فرم ها و مدل های ساده ، ارائه مدل های ابتدایی

ارزیابی عملی و ارائه نهایی

آشنایی با استاندارد های زیور آلات :سایز و ابعاد انگشتر ، گردنبند ، گوشواره و …، طراحی با وزن مناسب ، رعایت نکات ایمنی در طراحی ، طراحی زیور آلات برای کودکان ، شناخت طرح ها ، سایز و متریال های نا مناسب و …

ارزیابی کتبی

آشنایی با اصول ساخت دستی(بازدید):

آشنایی با ابزار‌ها و ملزومات کار‌گاهی با تکنیک‌های سنتی در جهت ساخت زیورآلات

اسکیس و راندو:

آشنایی هنرجو با اصول طراحی و کسب مهارت در زمینه استفاده از ابزار و متریال های مورد نیاز ، درک تناسبات ، ترکیب بندی ها ، سایه گذاری و عمق بخشی ، ایجاد بافت و … برای بیان بصری ایده ها،ارزیابی نهایی به صورت عملی.

طراحی تخصصی 1:

آشنایی با اصول طراحی محصول ، ایده پردازی ، نیاز سنجی ، گسترش ایده اولیه ، کاربرد و…

ارزیابی کتبی

ماتریکس 2 :
طراحی تخصصی 2:

شناخت حرکت های جدید در طراحی زیور آلات ، آشنایی با هنرمندان متخصص ، افزایش قدرت ایده پردازی و طراحی مفهومی و موضوعی ، طراحی خانواده محصول و طراحی خلاقانه و ایده محور

ارزیابی کتبی و ارائه نهایی

ماتریکس 3:

ایجاد مدل ها و فرم های پیچیده در نرم افزار ماتریکس ، توانایی ایجاد مدل های مفهومی و موضوعی با استفاده از دستورات پیچیده و آشنایی با رندر و ارائه نهایی طرح

ارزیابی عملی و ارائه نهایی

آشنایی با اصول ساخت صنعتی(بازدید)

بازدید از مراحل قالب گیری، ریخته گری،گوهر تراشی ، مخراج کاری ، پولیش و پرینت 3 بعدی

توضیحات بیشتر :

نرم افزار تخصصی این رشته که توسط کلیه ی کارگاه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای آموزش داده می شود تا هنرجویان بتوانند هر طرح دستی را به طرح نرم افزاری قابل اجرا تبدیل کنند .

لازم به توضیح است که رسیدن به این هدف الزام همگام بودن هنرجو با برنامه ی درسی را دارد .